Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Legeplads

  • Vores legeplads danner i løbet af dagen ramme om både den voksen-styrrede-leg og i høj grad om den frie leg.
  • Vuggestuen har legepladsdage hvor vi går ud og øver os i legen udenfor. Vi mødes med andre børnegrupper på tværs derude for at skabe nye relationer.
  • I Pilekvisten stræber vi i høj grad efter at alle børn fra 0-6 år er ude hver dag på et eller andet tidspunkt i løbet af dagen.
  • Vores stræber efter at legepladsen styrker både den sanse-, grov-, og finmotoriske udvikling hos det enkelte barn.
  • Legepladsen bruges også til at følge barnets spor i forhold til barnets nysgerrighed og barnets opmærksomhed.
  • De voksne er tilgængelige og involverer sig i børnenes frie leg på børnenes præmisser og ud fra børnenes opmærksomhed. De voksne har her mulighed for at udvikle på legen og barnets viden omkring legen, dog hele tiden med det fokus at det er børnenes leg og ikke den voksnes.
  • Vi giver plads til ”de store snakke fra børnenes mund” på legepladsen. Plads til at der er tid og rum til at fordybe sig i samtalerne som børnene starter op. Vi tager som voksne ansvaret for og muligheden for at udvide samtalen, inddrage andre børn.
  • Vi tager ansvar for at give børnene mulighed for og plads til ”undergrundsleg”. (Leg som gerne må forgår, uden man er ”overvåget af en voksen.”
  • Vi stræber efter at skabe muligheder for fælles aktiviteter på tværs af vuggestue og børnehaven. Både at man kan komme på besøg med sin kendte voksen eller alene hvis man har mod på det.
  • At vi skaber grobund for fælles aktiviteter i den voksenstyrrede leg i de udendørs rum, fælles dage så som Høstfest, Motionsløb, etc.
  • Vi stræber efter at tilbyde legeaktiviteter og kreative aktiviteter udendørs.
  • Vi ønsker at skabe tydelige legemuligheder på legepladsen med plads til at børnenes egne fantasier kan tage over.
  • Vi voksne tager ansvar for at bruge den frie leg til at hjælpe børn ind i sociale relationer på legepladsen og guider i at få fællesskabet i legen til at fungerer.
  • Vi stræber efter at styrke barnets robusthed i at tro på egne evner i naturen. Dette bl.a. ved at vi tør lade barnet selv prøve, udforske og udfordre egne evner og stå på sidelinjen og først hjælpe når barnets kalder på dette.