Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sprogstrategi

Sprogstrategi Børnehuset Pilekvisten

 

Den generelle sprogindsats for de 0-3-årige:

  • Puslesituationen udnyttes til tæt kontakt og god øjenkontakt mellem barn og voksen. Der pludres og vi gentager lyde fra de små.
  • Vi er i øjenhøjde og leger på gulvet med børnene.
  • Vi synger med børnene, der benyttes fagter og tydelig mimik med børnene.
  • Vi tænker sprog ind i vores temaer.
  • Vi sætter ord på barnets følelser, så barnet oplever at blive set hørt og forstået.
  • Vi begynder at snakke former og farver.
  • Der bruges konkreter og billeder til at understøtte det sproglige.
  • Hverdagssproget er i fokus.
  • Vi giver plads til at barnet får mulighed for at svare.
  • Vi følger barnets interesser.
  • Fortolk og udvid hvad barnet fortæller

 

 

Den generelle sprogindsats for de 3-6-årige:

  • Hverdagssproget er i fokus.
  • Præsentere børnene for fortællinger, sanglege, rim, remser, eventyr.
  • Vi præsenterer børnene for skriftsprog, tal og matematiske begreber.
  • Øve børnene i turtagning
  • Personalet er gode rollemodeller, som lytter og stiller åbne spørgsmål.
  • Vi hjælper barnet med at forklare og formidle ønsker og behov til andre børn og voksne
  • Vi hjælper børnene med at turde stå frem, ved fx samling.
  • Vi begejstres sammen med børnene
  • Vi retter ikke børns sproglige fejl direkte, men gentager det rigtige ord i stedet.
  • Vi giver plads til at barnet får mulighed for at svare.
  • Vi forklar ord barnet ikke kender i forvejen.
  • Vi følger barnets interesser.
  • Fortolk og udvid hvad barnet fortæller

 

Læringsmiljø:

  • Indretning bærer præg af børenes produkter.
  • Indretningen har Billeder fra dagligdagen, som giver lyst til kommunikation med børn, medarbejdere og forældre.
  • Vi bruger uderummet til sprogstimulering, hvordan føltes regn, vind, varme.
  • Børnene har adgang til materiale, som sprogstimulere.
  • Visuel understøttelse til dagligdagen. Børnene kan se hvilken gruppe de skal være i. Der vil være billede af dem selv, pædagogen og hvilken aktivitet de skal deltage i.
  • Visuel støtte til at sætte ord på følelser - Billeder af sur, glad, ked af det osv.

 

Alle pædagoger er sprogansvarlige:

  • Den Tværfaglig model anvendes i forhold til børn, der har sproglige udfordringer.
  • Det er kontakt pædagoger, der er ansvarlig for at sprogvurdere kontaktbørn.
  • Vi holder sprogfokus møde med logopæd – der indkaldes til møde efter behov
  • Vi samarbejder altid med forældre omkring sprog – informere om resultatet af sprogvurderinger.
  • Alle pædagoger skal kunne sprogvurdere – de erfarne pædagoger har til opgave at introducere nye pædagoger til fremgangsmåden.
  • Der udarbejdes handleplan af kontakt pædagog hvis det er nødvendigt for et barn.
  • Det er lederes opgave at være organisatorisk tovholder på alle opgaver omkring samarbejde med logopæd.
  • Vi laver sprogtrappen på alle børn når de bliver 1,5 år.
  • Vi laver sprogvurderinger på alle børn når de bliver 3 år

Tværfaglig samarbejdspartner: Logopæd

  • Årligt møde med logopæd hvor sprograpporten gennemgås
  • Laver Palle Post og sender til Logopæden hvor der er udtale problematikker
  • samarbejder med forældre og logopæd så vi en fælles indsats omkring barnet.
  • bruger logopæd til inspiration og ny viden
  • Anvender de materialer, som er på puslebordet.
  • Vi kalder på logopæd, når vi vurder at et barn har sproglige vanskeligheder.